Pojďme se poradit s designérem...
Jakmile se člověk pustí do výstavby nebo rekonstrukce, zavalí ho desítky otazníků. Musí odpovídat řemeslníkům, objednávat materiály, zadávat výrobu nábytku, nebo jej objednat… A stále při tom všem mít na paměti zdárnou konečnou podobu prostoru! V tu chvíli je „dobrá rada doslova nad zlato“ a zaručeně platí, že „nemít plán, je plánovaný neúspěch“. Troufám si tvrdit, že budovat živelně bez přesné konkrétní představy přináší stres, zbytečné náklady navíc a výsledek stejně nejspíš nebude dokonalý. I když je někdy v průběhu prací potřeba přistoupit na kompromis, snáze se na původní cestu vrací, má-li stavebník v ruce detailní návrh. Nejednou jsem svým klientům ušetřila nemalou sumu a práce navíc, když jsem jim včas „vymluvila“ příčku nebo dveře, které by byly v prostoru nadbytečné… Od nového prostoru bychom měli chtít víc, než jenom samotnou „obyvatelnost“. Měl by majiteli poskytnou takovou atmosféru, jakou od něj očekává. Pro někoho vřelou a útulnou, pro někoho okázalou nebo extravagantní… Každopádně by vlastníka měl reprezentovat, vyjadřovat jeho osobnost. Já svým klientům pomáhám najít a ztvárnit to, v čem by se cítili nejlépe. Dostat na povrch jejich vnitřní představy a samozřejmě je zároveň včas vyvarovat chyb, které by mohly dílo zavést někam úplně jinam, nebo ho zcela
pokazit.
Jak velkou roli hrají peníze?
Ne tak velkou, jak se může zdát! U mě každá překážka roztáčí kolotoč kreativity v mojí hlavě. Ve chvíli, kdy je k dispozici omezený rozpočet, je třeba vymýšlet levná řešení - podpořit klienta v pracích provedených svépomocí, použít a přizpůsobit stávající nábytek, co nejvíce upcyklovat, prostě využít co jde. Takový interiér nakonec nemá o nic menší hodnotu a není o nic méně atraktivní. Dokonce možná naopak, má svou nezaměnitelnou atmosféru! Takovéto rekonstrukce mají jeden obrovský bonus – jednotlivé kroky jsou nakonec podstatně ekologičtější!
Jak designér vytvoří návrh pro každého?
Designér si musí především popovídat s klientem. Vyslechnout jeho představy, přání a potřeby. Dále zhodnotit prostor jako takový, přidat faktor finančních možností klienta, případně jeho manuální schopnost a v neposlední řadě současné trendy. Já poté nastíním klientovi svou ideu a pokud jsme v souhře, teprve pakse pustím do samotného návrhu. V tu chvíli už vím, že jsem na správné cestě a můj klient se výsledku„nebojí“, ale těší se na něj.
Co práci designéra komplikuje?
Troufám si říct, že se dokážu poprat s každou výzvou. Někdy je to radikálně rozdílný názor partnerů, někdy prostorová, nebo finanční nedostatečnost. Jindy jsou to obecně zakořeněné mýty, jako je například obava z tmavých barev, tapet, „neútulnosti“ některých materiálů atd. Snad jediný problém mám s tím, když si klient plete návrháře s asistentem. Když má svou přesnou představu, kterou si i přes oprávněné argumenty nenechá vymluvit a ode mě jen očekává jejich přenesení do pc a na papír. Designér jesvým způsobem umělec, který, i když vytváří klientův domov, předává do něj své renomé. Pokud by byl takový návrh zásadně proti jeho přesvědčení, mohl by poškodit designérovu profesní pověst. Proto je tak moc důležitá souhra mezi ním a klientem. Maximální spokojenost na obou stranách je alfou a omegou mé práce!
Nechci vypadat, že si „ohřívám svou polívčičku“, ale musím varovat před všemožnými rádci z okolí. Uvědomme si, že když se zákazník bude radit například s prodejcem nábytku, nedostane to nejlepší řešení pro něj a jeho obydlí. Nemůže, protože jediným zájmem obchodníka je, pochopitelně, PRODAT ZA KAŽDOU CENU. Navíc obchodník nebyl v samotném prostoru osobně a nemůže tak zhodnotit všechny souvislosti, které design dělají designem. Také nedoporučuji dát pouze na rady řemeslníků. Truhláři, zedníci, podlaháři atd. možná rozumí svému řemeslu, místnost i osobně viděli, ale designové znalosti a estetické cítění většinou nemají. A pochopitelně preferují řešení nejvhodnější PRO SEBE. Někdy snazší, někdy dražší, zájem klienta tak ve skutečnosti bývá na posledním místě.
Na druhou stranu designér, obzvlášť ten, který není na realizaci zainteresován provizemi, preferuje především zájmy klienta a prostoru samotného. Proč? Protože placen je právě za TOTO!
Jak probíhá spolupráce se mnou?
Já pracuji ve dvou variantách. Buď si klient přeje kompletní návrh, nebo mu vyhovuje spíš jenom „jednorázová konzultace“.
V případě návrhu vyslechnu potřeby a představy buď přímo v daném prostoru, nebo lze i u kávy nad fotkami či plány. Po zvážení náročnosti mé práce zašlu klientovi cenovou nabídku. Pokud s ní souhlasí, odešle zálohu 50 % a já hned na to prostor přijdu zaměřit a nafotit. Následuje vypracování návrhu v počítačovém grafickém programu. Je-li třeba, mohu 3d model klientovi ukázat ještě před vypracováním katalogu, ale děje se to málokdy. Lepší je moment překvapení při představení návrhu. Je to jeden z nejhezčích bodů mé práce: sledovat úžas, nadšení nebo úlevu ve tvářích mých klientů.
Kdykoliv poté se mi klienti nebo jejich řemeslníci mohou ozvat, je-li třeba ještě něco upřesnit. Také často svoje klienty doprovázím při výběru jednotlivých materiálů, nebo zařizovacích produktů. Spolupracuji s nábytkovým studiem Inspirace Jihlava a kuchyňským studiem Oca Kuchen Praha, ale nemám problém s jakýmkoliv jiným dodavatelem zvoleným klientem.
Katalog obsahuje fotografie původního stavu, conceptboard, 2d a 3d půdorysy, řezy a pohledy na nově navržený prostor, technické návrhy pro výrobu na zakázku, plán umístění osvětlení a elektrospotřebičů, umístění nábytku a dekorací, jejich konkrétní výběr s adresami dodavatelů a cenami, doporučení pro další řemeslné práce atd. Při závěrečné presentaci je předán v tištěné formě a na flash-disku.
Jednorázovou konzultaci jsem zavedla jako pomoc těm, kteří buď nemohou věnovat víc finančních prostředků do návrhu, nebo zatím nejsou ve fázi konečných řešení.
Tato moje služba probíhá tak, že přijdu do bytu či domu, radím a odpovídám na otázky pouze ústně. Nejčastěji ji využívají klienti ve fázi, kdy se teprve rozhodují jakým směrem se při rekonstrukci vydat, kterých zdí se zbavit, jak využít jednotlivé místnosti, jaké materiály či styl zvolit… Často se s otázkami a odpověďmi posuneme až na terasu či zahradu J
I když se tato konzultace jmenuje „jednorázová“, mohou se na mě mí klienti kdykoliv po té obrátit s dalšími dotazy telefonem či e-mailem. Z praxe vím, že mnohým mým klientům tato konzultace stačila a hodně pomohla. Někteří z nich mě díky ní poznali a dodatečně se rozhodli pro kompletní návrh. V tom případě část sumy z „jednorázovky“ od ceny návrhu odečítám.